söndag 25 augusti 2013

Morgonens reflektion

Skummade igenom webbversionerna av några dagstidningar till morgonkaffet i vanlig ordning och på Metro fanns notisen om att ännu en gruppvåldtäkt skett i Indien. Varje gång jag läser en sån artikel så blir jag förbannad och illamående, det är så jävla vidrigt och jag kan till viss del relatera till skräcken som den utsatta personen måste ha känt. Jag har aldrig blivit våldtagen själv, men har vid två tillfällen hamnat i en situation där jag tänkt "Shit, I'm so gonna get raped, killed and dumped in a ditch". I Kairo respektive Ramallah och vid båda tillfällena så blev jag förföljd och antastad av en eller flera män i en stor arg/leering folkmassa på offentlig plats. Första gången blev jag och min amerikanska kompis räddade av en taxichaufför som tog oss därifrån i sin bil och andra gången stannade det vid att en man hoppade fram, tryckte hårt på mitt ena bröst medan han stirrade på mig, för att sedan hoppa tillbaka några meter och fortsätta stirra hotfullt. Den andra incidenten skedde visserligen precis vid gränsen till Israel, det var en allmänt potentiellt farlig stämning och det var inte bara hotet om icke-överenskommet sexuellt våld som hängde i luften. Jag var i vilket fal jävligt rädd båda gångerna. Men jag och mina vänner hade tur. 

Men det är långtifrån alla som har just tur, vilket ovan nämnda artikeln är ett av sorgligt många exempel på. Jag har aldrig varit i Indien men har flera vänner som rest där, både kvinnor och män, många säger att man blir väldigt trakasserad. Av lite olika anledningar men framförallt som kvinna blir man ofta utsatt för just sexuella trakasserier.

Precis så funkar det bland annat i Egypten, jag bodde Kairo under 4 månader våren 2007, vilket var en både fantastisk och hemskt erfarenhet, av helt olika anledningar. Att bli sexuellt trakasserad var en stor del av ens vardag och det gällde att kunna försvara sig, både verbalt och fysiskt. Jag har rest en hel del i Mellanöstern men många andra länder i området är så annorlunda när det gäller attityd mot västerländska kvinnor, man blir lämnad ifred på en helt annan nivå. Den generella attityden är helt enkel helt annorlunda. Det har under de senaste årens lopp poppat upp en hel del artiklar och rapporteringar om gruppvåldtäkter i Egypten, t ex på Tahrirtorget, medan jag inte sett någon sån rapportering från t ex Jordanien. Vilket förstås kan bero på nyhetsrapporteringen i sig, så det kan mycket väl vara snedvridet men min personliga erfarenhet är att jag känner mig säkrare i Jordanien. Jag är dock fullkomligt övertygad om att det sker även där, precis som det sker i Sverige och säkerligen alla länder. För det finns assholes överallt. 

Men det är en väldigt hög andel av både utländska och lokala kvinnor som blir våldtagna, ofta av hela grupper, på offentliga platser i Egypten och Indien. Vad beror på det på? 

Det är förstås mycket mer komplext än "I t ex Indien och Egypten så är alla hemska mot kvinnor medan man i t ex Jordanien är alla trevliga mot nämnda grupp". 

Men vad bottnar det i? Vad kan man göra för att ändra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar