lördag 8 september 2012

On my way

Sitter på tåget till Göteborg, vi stannade precis i Hallsberg och det känns konstigt att inte stiga av här. Det var ett bra tag sen jag var hemma nu så jag längtar hem en hel del. Måste ta en sväng hit så snart som möjligt.

Har börjat läsa en av projektledarnas avhandling om sajten på Sicilien, jag märker att jag inte varit inne i arkeologi-svängen på några år men mycket är bekant. Blev just klar med teorikapitlet and it's nice to notice that I still got it, I can still follow. Jag har alltid gillat teori, men har fått alldeles för lite praktisk tillämpning. Så det ska bli kul att pyssla med fyndbearbetning och analys. Lära sig mer om kategorisering av keramik. På en hel del grävningar jag tidigare vart på, som volontär och kurs, så har det typ handlat om "gräv där" utan en dialog om varför man gräver just där och varför man gör som man gör. Jag vill förstå vad jag pysslar med och blir frustrerad utan den biten. Vissa fältarbeten har visserligen vart hur bra som helst på den fronten, allra bäst var lätt den på Kreta.

Ser verkligen fram emot värmen och solen också, eftersom den här sommaren gjort mig totalt svältfödd på det så behöver jag en rejäl boost. Har som sagt stora förhoppningar på maten också. I can't stress that enough. Italiensk glass är förstås fördjävla fantastiskt också. Kaffet får vi se, jag är lite specifik med mitt kaffedrickande. Det ska vara brygg och jag måste ha mjölk. Latte funkar som substitut och cappucino går an, men det är bryggkaffe som ger mig det jag vill ha.

2 kommentarer: