torsdag 27 september 2012

"Live long and prosper"


Eftersom jag i sedvanlig ordning inte kan svara på kommentarer i kommentarsfältet från min dator, så svarar jag här ^^

Maja, jaaa det är nog egyptian det steget hette ja :) Känns lite synd att det inte blir nån dans på Helens kurs på några veckor nu, förstod det som att hon skulle resa bort. But luckily enough, så är ju Berenikes intensivworkshop på söndag. Ska anmäla mig till hennes workshop i cymbalspel också. 

And actually, så beställde jag cymbaler idag, Saroyans. Vill ha egna, på kursen får man ju låna men jag tenderar att vara sist i kön och måste dras med de stora silvriga, which I do not like. Och jag vill sitta hemma och öva ^^ Beställde även en black short sleeve choli från Tribe Nawar. Ska invenstera i en vidare kjol snart, men funderar på vart jag ska beställa ifrån eftersom jag vill ha en kortare variant än standard. Om kjolen ska sitta på höftbenen, som jag vill att den ska göra, så släpar det i marken om det är standardlängd, damn my short stature! Om man inte kan drapera en standardlång kjol så att jag inte snubblar förstås? Hmm. 

Och beställde just hem en rock-paper-scissor-lizard-spock shirt, som på bilden nedan, fast svart med guldtryck i dam-modell.


Och imorgon får man tillgång till första avsnittet i nya säsongen av the Big bang theory!

onsdag 26 september 2012

Dancing shoes

Dansade ikväll, första passet på nybörjarkursen i ATS. Det var genomgång av taxim, floreo, arm undulations, hip bump, shimmey, arabic och ett steg till som jag inte kommer ihåg vad det heter. Har testat dem förut, vissa faller sig mer naturligt, andra är mer svåra. Man måste vara fokuserad och vara närvarande i rörelserna, and I like that very much. Mycket muskelisolation som man kan go full-blown autistic med, in a good way. Och jag gillar att dansa framför en stor spegel. I slutet fick vi leka lite med cymbaler också. A good workout as a whole!

Kom nyss hem till Tudor, efter dansen träffade jag Katja, vi tog en fika och gick på bio. Såg Lawless. Hade fått för mig att det var en western, but nooo, it was certainly not! It was all about 30-tals gangsters, spritförbud, moonshine och mycket råbrutalt våld. It was intense. And very, very good. En av huvudrollerna spelades av han som är Bane i nya Batman, som jag för övrigt inte sett än.

And what about Italy? Mycket av traskande upp och ner för berg, massor av keramik, en hel del sol, ödlor, ruiner och kaktusar. Intensivt men överlag bra. Känns dock rätt bra att vara hemma, sova i sin egen säng (den jag hade i italien var 80 cm bred, vilket jag inte är van vid och höll på att trilla ur flera gånger) och ha katten hos sig. Det lilla monstret blev helt till sig när jag kom hem. Eftersom jag inte blivit inringd på jobb senaste dagarna så har jag varit hemma, legat utslagen på soffan och haft Tudor på magen. Vi har tittat på maratons av Project Runway och Top model, perfekt efter ett antal veckor av råintensivitet. It is good for the brain to just process non-intellectual stuff from time to time.


söndag 16 september 2012

Salemi hotspot

Har lokaliserat en åtkomlig wi-fi spot på trottoaren på vägen till mataffären. Någon har glömt att låsa sin uppkoppling, så här snyltas det för fullt!

Fick ett sms från mamma idag om att pappa åker upp med Tudor till Sthlm på söndag, samma dag som jag kommer hem! Ska bli så otroligt bra för själen att ha katt hemma. Har inte träffat det lilla monstret på närmare ett par månader och saknar honom massor. Och min spis ska installeras och ugn ska skaffas framöver, jag hoppas att pappa kan fixa det i samband med att han kommer till Sthlm. Och duschen ska fixas, den fanns det bara kallvatten i. Mitt liv har varit så jävla miserabelt på senaste att det bara måste gå uppåt snart. Basic things, I need them to work.

En vecka kvar i Italien dårå.


lördag 15 september 2012

Greetings from Sicily

Still alive, forsta gangen jag kommer at internet pa en vecka. Kanner mig en smula avskuren fran varlden, vilket resulterar i att jag sms-terroriserar folk hemma ^^

Anyhoo, idag ar vi lediga och akte till Palermo, i vanliga fall bor vi i en liten hala som heter Salemi. Har inte fatt i mig bra kaffe sen Goteborg. Kokkaffe just dont do the trick. Imorse kom jag over en kopp cappucino, vilket ar helt okej, men.. Allt rullar pa i alla fall, vi har gatt upp och ner fran diverse berg nastan varje dag, rensat och ritat murar och igar borjade vi fyndsortera, vilket mestadels handlar om keramik. Which I like. Speciellt som det blivit ful-vader, en hoststorm drog in i torsdags, nar vi var pa toppen av ett berg for att titta pa ruiner.. Sen dess har det regnat valdsamt stor del av tiden. Sa det ar ganska skont att hanga i fyndlabbet, men vi ska ut pa lite fler exkursioner framover och jag hoppas att det kommer vara ok vader just da iaf. I ovrigt har vi druckit vin varje kvall och atit glass.

I torsdags hittade jag en rolig frukt i en mataffar, plockade upp den och bollade runt den i handerna och upptackte strax darefter att mina hander var fulla av sma smala nastan osynliga taggar taggar.. Kaktusfrukt.. A very retarded thing to do. Aven fast taggarna inte var stora sa sved de rejalt och forst igar fick jag bort de sista. Bad! Detta var dessutom samma dag som vi rakat ut for CP-regn uppe pa ett berg och vi kom just darifran sa man var ju iskall och blot. Senare pa kvallen brande jag mig i duschen pa termostaten. Slackte lampan vid 9 pa kvallen, kande att det fick racka!

That kind of sums it up, I think. Har en vecka kvar, far se om jag lyckas komma at internet igen innan dess. Det ryktas om att det ska finnas ett Wi-Fi stalle i Salemi.. We shall see. Anyways, sa kommer min kaffebryggare vara det forsta jag springer till ^^

Men jag ar ganska nojd med det har projektet, valdigt bra projektledare som sagt, mycket lekande med keramik och boendet ar tipp-topp, vilket innebar att man inte behover akta sig for ormar i duschrummet, slass mot megainsekter i sitt rum, det finns varmvatten och ett bar kok. Excellent.

lördag 8 september 2012

On my way

Sitter på tåget till Göteborg, vi stannade precis i Hallsberg och det känns konstigt att inte stiga av här. Det var ett bra tag sen jag var hemma nu så jag längtar hem en hel del. Måste ta en sväng hit så snart som möjligt.

Har börjat läsa en av projektledarnas avhandling om sajten på Sicilien, jag märker att jag inte varit inne i arkeologi-svängen på några år men mycket är bekant. Blev just klar med teorikapitlet and it's nice to notice that I still got it, I can still follow. Jag har alltid gillat teori, men har fått alldeles för lite praktisk tillämpning. Så det ska bli kul att pyssla med fyndbearbetning och analys. Lära sig mer om kategorisering av keramik. På en hel del grävningar jag tidigare vart på, som volontär och kurs, så har det typ handlat om "gräv där" utan en dialog om varför man gräver just där och varför man gör som man gör. Jag vill förstå vad jag pysslar med och blir frustrerad utan den biten. Vissa fältarbeten har visserligen vart hur bra som helst på den fronten, allra bäst var lätt den på Kreta.

Ser verkligen fram emot värmen och solen också, eftersom den här sommaren gjort mig totalt svältfödd på det så behöver jag en rejäl boost. Har som sagt stora förhoppningar på maten också. I can't stress that enough. Italiensk glass är förstås fördjävla fantastiskt också. Kaffet får vi se, jag är lite specifik med mitt kaffedrickande. Det ska vara brygg och jag måste ha mjölk. Latte funkar som substitut och cappucino går an, men det är bryggkaffe som ger mig det jag vill ha.

Raincheck

Väskan är packad och nu återstår det bara att avvakta avfärd till Göteborg. Tåget går om ca 2 timmar, ska roa mig med att se lite mer Firefly tills dess. Hoppas att jag inte har glömt nåt vitalt. Enligt yr.no ska närmsta veckan på min sida av Sicilien ha närmare 30 grader varmt. Var alldeles för länge sen jag fick en dos av sol och värme så det är välbehövligt.

torsdag 30 augusti 2012

Western lands

Sitter på mitt rum på hostelet i Göteborg, rummet som jag har alldeles för mig själv! Mähäh! Inte för att jag har nåt emot sällskap, men slipper jag ha främlingar nära inpå mig i små utrymmen så är jag ganska nöjd. Är ett otroligt litet rum och det är liksom inte helt optimalt om man skulle behöva dela, I'm not that much for being chatty with random people. Skillnad är om man är bekant, ska på kurs tillsammans, whatever. Men jag har som vana att ignorera folk jag delar hostelrum med/sitter bredvid på buss/tåg/flyg. Har liksom ingen anledning att vara social med dem. Föredrar då att greja med mitt ifred. Men jag har ju inga problem med att dela hostelrum, har gjort det mycket, men det är skönt att inte behöva.

Men var social med de andra som ska gå samma kurs som jag. Jag stövlade in på institutionen en smula försenad, eftersom tåget inte var i tid och jag gick lite fel när jag väl kom fram till campuset. Men väl på plats så flöt allt på. Vi blir bara 5 stycken, tydligen två som hoppat av. So, not that many. Hade vart mer optimalt med några till, men men. Blir nog bra. På Sicilien ska vi de facto inte gräva, men det är helt okej, vi ska istället fokusera på fyndbearbetning och analys, dvs de bitar som jag faktiskt tycker är roligast.

Ska spendera lite tid ikväll med att läsa projektledarens avhandling, som behandlar sajten vi ska till. Får se hur länge jag kommer vara pigg, vaknade kvart i 5 imorse, även fast jag inte behövde stiga upp förren kvart över. Sov inte på tåget, utan var otroligt effektiv med att slänga ihop en jobbansökan som faktiskt hann sändas strax innan ankomst till Göteborg. Misstänker att jag är inne i en period av allmän produktivitet, möjligtvis en släng av mani. Kanske är det en effekt av omständigheterna, är så sjukt mycket som pågår just nu på flera fronter som bara måste fungera. Ständigt nya arbetsplatser, flytt, relationer som jag försöker förbättra, ny stor kurs, stundande utlandrsesa och sjukdomsutredning. Ska på datortomografi på måndag så de kan utesluta hjärntumör. Sen får vi se vad nästa test blir. Har inte haft fler anfall iaf. I do hope it won't happen while away on fieldwork. Would be totally inconvinient.