fredag 13 januari 2012

Pumpasoppa

Ptja, jag har varit sugen på pumpasoppa ett tag och idag när jag botaniserade i fruktavdelningen på Hemköp under Åhlénshuset så fick jag syn på Butternut. Kände direkt, att ohh, it's a sign! Inhandlade nämnda pumpasort, tillsammans med ett gäng clementiner, en bit vattenmelon och ett par avacados. Frukt är en av mina största laster.

Efter att ha trallat hem så kunde jag konstatera att jag hade allt annat som behövdes hemma. Följande recept är en mix av recept jag hittat på internet och nåt som jag såg Gordon Ramsay göra under ett julavsnitt. Och lite egna komponenter.

Ingredisenser:
En butternutpumpa
1 burk kokosmjölk
Några klyftor vitlök
Några färska champinjoner
1 rödlök
Olivolja
Timjan
Oregano
Basilika
En tärning grönsaksbuljong

Sätt ugnen på 200 grader. Dela pumpan i 4 delar och lägg dem på en plåt. Blanda olivolja, pressade vitlöksklyftor och kryddorna i en skål. Pensla pumpan med blandningen.
När ugnen är tillräckligt varm, sätt in plåten i ca 40 minuter. Ta sedan ur plåten och låt pumpan svalna.

Skiva champinjonerna och hacka rödlöken. Stek dem i det som blev över av olje/vitlöks/krydd-blandningen, tillsätt mer olja om det behövs.
När pumpan är klar från ugnen och ovanstående är färdigstekt, häll då upp kokosmjölken i en kastrull och värm på till strax under kokpunkt. Smula ner buljongtärningen. Rör om. Ta en sked och gröp ur pumpabitarna, som ska vara mjuka efter vistelsen i ugnen, lägg ner pumabitarna i grytan. Rör om. Låt sjuda några minuter.

Häll i allt från grytan i en mixer och mixa slät. Häll tillbaka ner i grytan. Tillsätt champinjonerna och rödlöken. Låt sjuda några minuter. Tillsätt eventuellt mer kryddor.
Klart!

Jag hade även kokat 2 ägg innan, som fått ligga i kallt vatten ett tag för att skalet ska lossna lättare. Tog bort gulorna (för jag gillar inte kokta äggulor) och hackade äggen. Åt soppan tillsammans med hembakat bröd med philadelphia, recept följer en annan dag.

Processen tar ju en stund, men man kan göra som jag, roa sig med things on ze internet under tiden. Lyssna på Lady Gaga till exempel. Eller titta på kul youtubeklipp:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar