tisdag 12 juni 2012

Reality check

I must admit, to read things like this makes me feel a bit funny. En person på 26 år dör i plötsligt, till synes oprovocerat, hjärtstillestånd. Err.. It does creep me out a bit. Shit just got real. Luckily for me så hoppade ju mitt hjärta igång igen, om det nu hade slutat slå helt. Om inte så hade det gått ner till väldigt, väldigt långsam rytm. Men efter att ha spasmat på golvet ett tag så kickade det igång/gick upp i hastighet igen, antar att det var kroppens sätt att reagera på the shut down. Det känns rätt bra att kroppen inte höll med om att allt skulle stängas ned. Det hade vart otroligt oglamoröst att dö på tunnelbanan. And I like being alive thank you very much. Scumbag heart..

I övrigt så har jag suttit och skrattat en smula hysteriskt över det här klippet:

9 kommentarer:

  1. Hur gick det med att undersöka det där närmre?
    Jag skulle föresten få en sån panik om en blodig man/kvinna kom emot mig och lät så där, skulle nog ärligt springa åt andra hållet.

    SvaraRadera
  2. Jag gick till vårdcentralen veckan efter. Men läkaren där sa bara att jag kan ju typ komma in när hjärtat blir oregelbundet, eller att jag åker in till akuten då, så att de kan ta ekg. Men hur stor är chansen att jag har möjlighet att ta mig till vårdcentralen under deras öppettider med tanke på att jag jobbar liksom. Och om det händer på kvällen/natten och jag skulle ta mig till akuten så skulle jag ju inte få träffa läkare i tid iaf. Med tanke på att det tog 9 timmar sist... Då hade hjärtat stabiliserat sig och det syntes inget på ekg'n. Det skulle iof inte vara så mycket till hjälp, jag vet ju redan att hjärtat är kaik på nåt sätt, att ta ekg skulle nog inte tillföra så mycket.

    Lite av ett moment 22. Så jag struntar i det och hoppas på det bästa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle ju kunna kräva att de ger dig möjlighet till ett 24 timmars ekg under en längre period eller så?
      Har ju lite samma lika sits, fast ändå olika med mitt hjärta. Mitt hjärta börjar ju ibland slå sjukt ojämt och snabbt men när jag väl har fått tid för ekg så har det slagit jämt och fint och då har de sagt att de tror att det är anlag för hjärtrusning som jag har och att om det är jättejobbigt så kan jag få medicin.
      Sist som jag hade ojämt och snabbpuls så hade jag det i lite över 5 timmar och kände av det i ett dygn efter.

      Radera
    2. Lina, låter läskigt det där med :S Ja det är ju det där med att få tid till ekg när hjärtat väl beter sig konstigt. Har du övervägt att börja med medicin?

      Radera
    3. Mja vet att en av de vanligare medicinerna för hjärtrusning är betablockare och det är jag inte så sugen på att äta.... Är så svårt när man för det mest inte känner av så mycket utan det är i perioder som det blir riktigt jobbigt.

      Radera
    4. Ah, nej betablockare verkar ju inte vara en höjdare. Det blir definitivt mer svårt när man inte har problemen jämt, det kanske skulle kännas mer självklart att välja en behandling som man egentligen inte vill ha men att det skulle vara värt det om ens vardag dominerades av problemen. Kan tänka mig att det är både läskigt och jobbigt när det sätter in :S

      Radera
  3. Jag skulle föresten också få lite panik om jag blev jagad av blodig person om det inte var i samband med zombie walk :)

    SvaraRadera
  4. Du, du ska ta hand om dig. Kräv hjälp. Jag har förlorat en vän för ett par år sedan. Hon bara dog, fick en propp i hjärtat. 26 år gammal. SÅ ANFALL dem!

    SvaraRadera
  5. Li, ja man borde ju egentligen ligga på. Läkaren jag till slut fick träffa på akuten sa att jag kunde skaffa pacemaker om jag kände för det. Men jag vill ju inte ha det, jag vill inte bli hålld tillbaka av nåt sånt, jag har förstått det som att man känner av att man har en sån och att den kan göra en del påverkan på ens rörlighet. Är väl lite därför jag inte varit på mer om en utredning. Men det kan ju alltid vara bra att veta lite mer om vad som är fel och om det finns nåt annat man kan göra istället.

    SvaraRadera