söndag 25 mars 2012

Arrrgghh!

Har kikat runt på www.pacemaker-info.se, eftersom läkaren jag pratade med imorse sa att pacemaker är ett alternativ om man vill känna sig tryggare för de där svimningsattackerna, just eftersom de orsakas av extremt långsam, eller stundtals icke-befintlig hjärtrytm. Just då kände jag att, huh, så allvarligt lär det väl inte vara iom med att han tonade ner vad som hände. Men så läste jag nu en spot-on beskrivning av symptomen av de där svimningsanfallen.

"Några patienter insjuknar dramatiskt med plötsliga anfall av långsam puls. Blir det långa uppehåll i hjärtrytmen förlorar patienten medvetandet. Anfallen kan komma som en blixt från en klar himmel och utan förvarning. I det flesta fall kommer hjärtat igång av sig själv igen och patienten vaknar upp. Ibland måste hjärt-lungräddning påbörjas för att försöka få igång hjärtverksamheten så fort som möjligt.

Svimningsanfallen kan ibland likna epileptiska anfall med kramper i kroppen. Det är inte ovanligt att patienten slår sig när de svimmar och faller omkull. Några känner att de håller på att svimma och sätter sig ned eller lägger sig på golvet i förebyggande syfte. Ett plötsligt oväntat anfall med svimning bör alltid leda till ett akut sjukhusbesök med utredning om orsak till svimningen."

Fuck, jag hade förmodligen hjärtstillestånd, albeit ett ganska kort ett. Och jag får vänta 9 timmar innan jag får träffa läkare! Fuck that! Ska ringa min vårdcentral imorgon och kräva att de utreder mig. Vill inte ha pacemaker, gillar inte tanken på att det rotas runt inne i min bröstkorg, men jag vill veta vad som är fel. Någonting är ju helt klart fel. Tur för mig att det inte händer speciellt ofta.

6 kommentarer:

  1. Hmm.. Låter rätt illa. Får hoppas att det inte är någonting annat än ett lätt fixat problem och inte ett felprogrammerat sinne som i mitt fall.

    SvaraRadera
  2. Ja man får hoppas på att det är nåt icke-avancerat. Men kroppen är nog felprogrammerad på nåt sätt. Men eftersom det händer så sällan så är det nog ingen större fara, så länge hjärtat alltid hoppar igång av egen maskin. Skulle mest kännas bra att veta vad det beror på.

    SvaraRadera
  3. Oh shit! Låter ju inte bra alls det där. Tycker att du gör rätt i att få det utrett. Hjärtat ska man vara rädd om, på flera sätt. ;-)
    Hoppas att det inte är allvarligt! Kram!

    SvaraRadera
  4. Är ganska obehagligt när det händer, speciellt nu som jag fick veta att jag är utslagen en stund och krampar när det infaller. Nasty. Men nu lär det säkert dröja ett par år tills nästa gång, om det följer tidigare mönster, så det är nog lugnt.

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas ju förstås att mönstret bryts så att det aldrig inträffar igen. :-p

    SvaraRadera
  6. Ja det skulle ju förstås vara det bästa :)

    SvaraRadera