lördag 10 mars 2012

Day on the Island

Hade en spännande natt, hade vivida drömmar som spillde över i sömngång. Mitt i natten satte jag mig rakt upp och var upprörd över att jag (in my mind) hade tappat bort koalan och wombaten som jag hade fått när jag checkade in (just då var det logiskt att ha mottagit exotiska djur), de skulle ju liksom lämnas tillbaka vid utcheckning. Tror min hjärna är en smula överhettad. Verkligheten överensstämmer inte alltid med vad som pågår i mitt huvud på natten.

Nu kväll på Magnetic Island. Namnet på ön kommer föresten från när Captain Cook kom till Oz 1770, tydligen blev hans kompass kaik i närheten av just den här ön. Men enligt moderna mätningar så är det inget extra starkt magnetiskt här. Är dock ett coolt namn om inte annat.

Mitt på dagen så joinade vi en rundtur av hostelets Koala Sanctuary, det var fab! Tog 2 timmar och gruppen leddes runt av en mycket kunnig och entusiastisk ranger. Lärde mig mycket om krokodiler, koalas och wombats. Visste ni till exempel att crocs kan bli uppemot 200 år gamla och att det största officiella exemplaret av saltvattenskrokodiler mätte lite drygt 6 meter? Eller att crocsen kan gå ett halvår utan mat? Fascinerande djur. En annan fun fact är att koalabebisar ser ut som gremlins. Den bästa biten var att vi fick hålla i en liten saltvattenskrokodil, en koala, en orm, en papegoja och några ödlor. Jag hade helt klart jättekul. Hade jag inte läst arkeologi och övrig humaniora så hade jag kanske satsat på zoologi. Det finns så mycket intressant att lära sig om hur djur fungerar, både biologiskt och beteendemässigt. Ptjaa, å andra sidan är människor en djurart och det är ju samma saker som intresserar mig där, med fokus på det beteendevetenskapliga.

Senare på eftermiddagen, runt halv 4-snåret var det dags för den dagliga utmatningen av vilda papegojor. Förväntan låg tät i luften. Massor av små papegojor hade samlats i ett träd vid hostelet, de visste mycket väl vad som väntade. När rangern kom med en bytta fågelmat och delade ut en del i våra händer så bröt kaos ut. Redan innan maten kom så var det en högljudd kakafoni, men sen matchades ljudet av det visuella, fåglarna i princip överföll gruppen av backpackers. Det satt papegojor på våra händer, armar och huvuden medan de kastade sig i maten och slogs sinsemellan. De var ena riktiga små grisar. Ingen finess där inte. Jag har få gånger sett en sådan feeding frenzy! De skulle man inte kunna mata enstaka frön till från läpparna, som vi gjorde med den stora papegojan tidigare. Dessa små odjur skulle förmodligen hänga med klorna från ens näsa och slita bort ens läppar. När de satt på ens händer och armar så var de minsann inte aktsamma med hur de satte klorna, nej, de slirade runt hejvilt. Min vänstra underarm ser nu rispad ut. Men det var en awesome upplevelse! Faktiskt! It was fucking amazing! I wanna do it again!
Live parrot as fascinator mayhap? Stylish!
Och nu ikväll tog vi bussen ner till andra änden av ön, där vi promenerade en stund på stranden och tog en drink på en bars uteservering medan ett liveband spelade. Kändes otroligt sweet att sparka av sig sandalerna, dricka ett glas vin och bli en smula berusad. Right there and then, existance was perfect. Moment of escapism.

2 kommentarer:

  1. Hahaha, jag säger det igen: Du har så härligt mysko drömmar! Skulle bli en grym bok!
    Själv kommer jag aldrig ihåg vad jag drömmer. Kanske lika bra det, de kanske skulle skrämma livet ur mig...

    Skönt att se och höra att du har det bra!

    SvaraRadera
  2. Ptja, ibland är de mysko på ett bra sätt, ibland freakar de till det på ett obehagligt sätt ^^ I'm never sure what I'll end up with.

    SvaraRadera